Young Girl From the Back

Young Girl From the Back 2013 Acrylic on hardboard 115x115cm
  Young Girl From the Back In the foreground you can see a young girl with long blonde hair walking inside the canvas. This night scene occurs on a deserted lane with plane trees. A light source shines on the hair of th girl and makes her sweater glare in a bright orange. A bit further, some cars are hardly visible. The facades of the houses are also only slightly suggested. The pruissian blue sky spreads a cool light on the rest of the environment and transforms the dark trees into amorphous pilars. This creates a similar mysterious atmosphere that you can find in the works of Paul Delvaux. But differently from what you can find in the works of Delvaux, the surreality doesn’t get the empahsis (no strange combinations of antique and contemporary elements, nor (half)naked female figures). The focus is on the solitude and isolation, on the threatening danger and the vulnerability of the girl, alone on a nightly lane. It is just like she is heading into a dark forest and danger is lying behind every tree.
Op de voorgrond zien we een close-up van een jong meisje met lang blond haar dat het doek binnenwandelt. De scène speelt zich bij nacht af op een verlaten laan met platanen. Een lichtbron valt op het meisje en maakt haar trui fel oranje. Iets verderop zijn enkele auto’s amper zichtbaar. Ook de gevels van de huizen zijn slechts summier aangegeven. De Pruisisch blauwe lucht werpt een koel licht op de rest van de omgeving en tovert de donkere bomen om in amorfe zuilen. Dit zorgt voor een bevreemdende sfeer die aan Paul Delvaux doet denken. Anders dan bij Delvaux ligt de nadruk hier niet op het surreële (geen vreemde combinaties van antieke elementen met eigentijdse zaken of (half)naakte vrouwenfiguren), maar op het bevreemdende en het isolement; op het gevaar en de kwetsbaarheid van een meisje alleen in een nachtelijke laan. Het is alsof ze zich in een donker bos begeeft en er achter elke boom gevaar dreigt.

(door P.O.)

Tagged , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.